Zwemmen, fietsen, hardlopen & Yoga 

De beoefening van yoga aanvullend op zwemmen en triatlon draagt bij aan mobiliteit, kracht, lichaamsbewustzijn, herstel en mentale rust en voorkomt blessures.

Meer mobiliteit
Door de repeterende bewegingen van zwemmen, fietsen en hardlopen worden spieren strakker en verliezen ze lengte. Dit beperkt de Range of Motion (ROM) van de gewrichten. Door yoga worden spier(groepen) direct en indirect aangesproken. De lengte van de spieren neemt toe, met behoud van stabiliteit in het gewricht. Dit resulteert in meer mobiliteit en een verbeterde lichaamshouding.

Krachtstoename 
De yogahoudingen en het vasthouden van de houdingen dragen bij aan een krachtstoename. Alle dynamische en statische houdingen trainen de rompstabiliteit. Oefeningen gericht op arm- en beenkracht kunnen naar keuze in de serie worden opgenomen. Door het langer vasthouden van de houdingen wordt het spieruithoudingsvermogen getraind. Bijkomend effect van yoga voor zwemmers is een toename van de botdichtheid door de zwaartekracht die op het lichaam werkt.  

Groter lichaamsbewustzijn 
Het uitvoeren van – soms minimale – aanwijzingen voor techniekverbetering wordt eenvoudiger door een groter lichaamsbewustzijn. Yoga zorgt voor een groter lichaamsbewustzijn. Een sterkere connectie tussen brein en spieren zorgt voor snellere toepassing van technische verbeteringen. Ook is de sporter beter in staat om te luisteren hoe zijn lichaam voelt.

lesgeven buiten_trans.png
triatlon_trans.png

Sneller herstel en blessurepreventie 
Yoga bevordert het herstellend vermogen. Vele repeterende bewegingen maken stijf. Gecombineerd met een grote fysieke trainingsbelasting is het belangrijk het herstellend vermogen te optimaliseren. Yoga stimuleert het parasympatisch zenuwstelsel en vermindert ontstekingen op celniveau. Door yoga beschikt de sporter sneller over zijn volledige vermogen en worden blessures voorkomen.

Toename flow  
Zwemmen, fietsen en hardlopen wordt makkelijker als je flow hebt. Yoga geeft flow door een koppeling van ademhaling en beweging. Door de ademhaling met de beweging te laten samenkomen wordt de uitvoering ontspannen. Zo bevordert yoga ontspanning en flow tijdens het sporten.  

Mentale groei en rust 
Elke sportieve uitdaging komt met emoties. Yoga ondersteunt in een betere stressregulatie, geeft controle over de emoties en verbetert de algehele stemming. Een betere focus, meer in het nu en beter kunnen loslaten zorgen voor mentale kracht en rust voor wedstrijden of bij tegenslagen.

Is yoga een sport?

Waarom aan yoga doen als je al sportief bent? Geen vreemde gedachte, maar er is wel degelijk verschil tussen yoga en sporten. Veel professionele sporters beoefenen yoga als toevoeging op hun sport. Een mooie ontwikkeling, waar jij mogelijk ook mee wilt starten na vandaag!

Verschil 1: Fysiek inspannen versus fysiek ontspannen  
Bij ‘traditionele’ sporten draait het vooral om fysieke inspanning en de training van spieren. Yoga kan ook zeker fysiek inspannend zijn, maar op een rustiger tempo, waarbij de houdingen langer aangehouden worden en met als bijkomend doel mentale ontspanning. Bij sporten focus je op het aangespannen houden van je spieren, terwijl je in yoga leert zoveel mogelijk te ontspannen op het moment dat je de houding hebt aangenomen.

Verschil 2: Het bereiken van je doel versus de weg ernaar toe   
Sporten draait om presteren, resultaat en competitie. Je stelt een doel, werkt daar naartoe en gaat de competitie met anderen aan. Bij yoga is beoefening zelf het doel. Natuurlijk bereik je resultaten, maar zonder ze als doel te stellen. Verder ben je tijdens yoga met jezelf bezig, het is onbelangrijk hoe iemand anders het doet. Jij wilt je meer ontspannen, soepeler en krachtiger voelen. 

Verschil 3: Verhogen versus verlagen van je ademhaling en hartslag
Bij sporten gaat je ademhaling sneller en gaan je hartslag en bloeddruk omhoog. Yoga voer je geconcentreerd uit met aandacht voor je ademhaling. Het gaat hierdoor minder snel en na de les zijn je hartslag en bloeddruk gedaald. Je zoekt in yoga fysieke grenzen op en respecteert deze. Je probeert op de grens zo goed mogelijk te ontspannen (en houdt je adem dus niet vast) waardoor er meer ruimte en soepelheid in je lichaam ontstaat. 

downdog_trans.png